حمید ضیایی‌پرور: فیلم آرگو که جوایز متعددی در سطح بین‌المللی برده و نامزد هفت رشته جایزه اسکار نیز شده است تا‌کنون بیش از 160میلیون دلار در آمریکا فروش داشته و همچنان در حال نفوذ به کشورهای مختلف جهان است. به‌گونه‌ای که اخیرا نسخه‌ای کپی شده از فیلم زیر‌نویس شده چینی آن دربساط دستفروش‌های کنار خیابان به فروش می‌رسد.

فیلم آرگو

داستان آرگو به یکی از رخدادهای حاشیه‌ای ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران مربوط می‌شود. شش نفر از کارمندان سفارت آمریکا حین تسخیر سفارت توسط دانشجویان، از در پشتی فرار کرده و به سفارت کانادا می‌روند، یک مأمور سیا با پوشش تهیه فیلم به تهران می‌آید و این شش نفر را با خود به آمریکا می‌برد. فیلم مذکور یکی از پروژه‌های ایران‌هراسی آمریکا به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر ساخته و منتشر شده است. فیلم‌هایی مانند بدون دخترم هرگز نیز با همین هدف سال‌ها پیش ساخته شده بود. اما در مورد فیلم آرگو نکات مختلفی قابل تامل است:
1 - این فیلم اساسا برای مخاطب غیرایرانی ساخته شده است به همین دلیل ساخته شدن فیلم در فضاهایی در کشورهای یونان، قبرس و ترکیه برای مخاطب غیرایرانی قابل باور اما برای مخاطب ایرانی غیرقابل باور است.

2 - موضوع و پیام اصلی فیلم بسیار کلیشه‌ای است: ایران کشوری است که به زعم هالیوود حقوق بشر و حقوق بین‌الملل در آن رعایت نمی‌شود.

3 - مخاطب ایرانی با مشاهده این فیلم برای نخستین‌بار با چنین روایتی از داستان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا مواجه می‌شود. این یک نقطه ضعف برای صنعت سینما، تلویزیون و رسانه‌های ایران به شمار می‌رود که با گذشت بیش از سه دهه از این ماجرا، هنوز یک فیلم درخور توجه که به ماجرای این شش کارمند سفارت اشاره کرده باشد ساخته نشده است. اگر فیلمی هم در این زمینه ساخته شده باشدبه ماجرای توفان طبس و زمینگیر ‌شدن هواپیماهای آمریکایی در آن ماجرا اشاره دارند. بی‌آنکه به برخی رخداد‌های حاشیه‌ای تسخیر لانه جاسوسی توجه نشان دهند.

4 - صنعت سینمای غرب و به‌ویژه هالیوود، با ساخت فیلم‌های متعدد ضد‌ایرانی، از یکسو هویت و تاریخ و تمدن ایران را هدف قرار داده و از سوی دیگر با ساخت‌ فیلم‌های به ظاهر مستند و روایت‌گونه، سعی در تحریف یا بیان اغراق‌آمیز برخی از رخدادهای تقابل آمریکا با ایران اسلامی را دارد. در هیچ‌یک از این موارد پاسخ درخوری از سوی صنعت سینمای ایران به این تهاجم آشکار رسانه‌ای در قالب فیلم‌های سینمایی یا مستند متناسب با ذائقه مردم دنیا داده نشده است.

5 - در خبرها آمده بود که علی دارابی (معاون سیما) در گفت‌وگو با فارس گفته: شبکه نمایش در حال بررسی است که فیلم «آرگو» را در دهه فجر به روی آنتن ببرد. وی اضافه کرده: اگر بخواهیم این فیلم سینمایی را پخش کنیم همراه با جلسه میزگرد نقد و بررسی آن با حضور صاحب‌نظران خواهد بود. به‌نظر می‌رسد این حداقل ماجراست چرا که معمولا چنین فیلم‌هایی با سرعت تمام از مجاری مختلف به‌دست مخاطب ایرانی می‌رسد و اگر پیش‌تر با بالا بردن سواد رسانه‌ای مردم، نسبت به اهداف پشت پرده این فیلم‌ها و تحریف‌های تاریخی آن اقدام نکنیم خودمان ضرر خواهیم کرد. هرچند که چند روز بعد اعلام شد که قرار است صرفا بخش‌هایی از این فیلم همراه با بررسی آن به روی آنتن برود.

6 - واقعیت این است که بسیاری از رخدادهای انقلاب اسلامی و به‌ویژه دفاع‌مقدس قابلیت ساخت صدها و هزاران فیلم سینمایی با استانداردهای بین‌المللی را دارد. اگر ما به سراغ این رخدادها نرویم، در آینده‌ای دور یا نزدیک شاهد روایت‌های دیگران از این وقایع خواهیم بود.

کد خبر 199763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز